2014/02/04

Mitt astronomiår 2013

Tänkte lite snabbt försöka sammanfatta hur mitt astronomiår 2013 blev. Tyvärr blev det inte så många observationstillfällen som jag hade hoppats på (blir det någonsin det?), men vädrets makter, arbete, familjeliv är ju sådant som måste tas hänsyn till. Universum lär inte försvinna i rappet så det är väl förvisso ingen större brådska.

Lite höjdpunkter från året:
En kusin till mig (Uffe) blev nyfiken på vad det var jag pysslade med och hängde på en sommarnatt. Det var kul att få visa en del "faint fuzzies" och berätta lite kort (begränsad kunskap från min sida) om de olika objekten.

Mitt nya teleskop toppar nog årets höjdpunkter. 12 härliga tum i form av en dobsonmonterad newtonreflektor införskaffades i början på hösten. Trodde att jag skulle ramla av observationsstolen första gången jag tittade genom det. "First light"-rapporten finns här på bloggen.

Besökte för första gången ett astronomirelaterat evenemang i samband med Astronomins Dag och Natt och valet föll på att åka till Unnaryd där Hallands Astronomiska Sällskap annordnat en stjärntittarkväll. Jag åkte dit tillsammans med en kollega och 12-tummaren skulle givetvis med. Min kollega tog även med sitt teleskop, ett Skywatcher Heritage 130P (var tidigare mitt, första, teleskop). Det var riktigt kul att träffa andra astronomitokar och dessutom lägga till några nya objekt i listan över sådant jag skådat. I det här fallet blev det Caldwell 14 och Messier 51.

Kometen C/2013 R1 Lovejoy skådade jag också under hösten och det var min, hittills, fjärde komet jag sett.

Ett besök i Astroswedens butik i Skara strax innan jul. Jag och min fru skulle hämta en valp i Uppsalatrakten och jag planerade givetvis en bensträckare hos Astrosweden. Har aldrig tidigare varit i en astronomibutik så jag kände mig som en uppspelt liten pojke i en leksaksaffär. Min fru såg mig genom skyltfönstret och kommenterade senare att jag såg alldeles salig ut där jag lullade rundor bland alla teleskop. Ett par mindre inköp blev det också i form av en bok och en bättre sökare till dobsonteleskopet.

Även om jag i första hand är intresserad av visuell astronomi, så är det kul att då och då ta en och annan bild. Några enklare försök med varierat resultat gjordes förra året och har publicerats på min fotoblogg, så jag länkar dit istället för att publicera samma bilder här också:
Månen 2013-07-23
ISS, nattlysande moln och Karlavagnen
Solen 2013-05-05

Jag har givetvis också haft fler minnesvärda sessioner med teleskop och kikare under 2013. Men det här inlägget skulle bara vara en lite kortare sammanfattning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar