2014/02/17

Äntligen klar himmel!

Har precis varit ute i lite mer än en timme i trädgården under en härligt klar himmel. Huvudsyftet var att börja experimentera lite försiktigt med widefield-astrofoto med kameran monterad på fast stativ. Helt enkelt bara för att se vad som kan åstadkommas. Jag valde att använda mig av mitt ljusstsrka 50mm-objektiv, exponeringstid på relativt korta 3,2 sekunder och ISO på allt mellan 1600 och 3200. Har samlat både light- och darkframes som jag sen ska laborera med i Deep Sky Stacker. Om det går vägen någorlunda så publicerar jag resultatet här på bloggen. Eller vid närmare eftertanke så tror jag att jag ska publicera resultatet oavsett hur det går.
När kameran klickade iväg på egen hand (använde mig av en programmerbar trådutlösare) så passade jag på att njuta av stjärnhimmeln med hjälp av en enkel 10x50-kikare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar