2014/01/07

Årets första teleskopsession.

I fredags kväll (140104) blev jag överraskad av en någorlunda klar himmel när jag var ute med hundarna. Såg månens fina skära och tänkte att det kunde vara läge att testa fotografera den genom ett av mina teleskop. Det var ju ett tag sedan sist. När jag kom hem såg jag att det började bli disigt så det fick bli snabba ryck och valet föll på mitt lilla 90mm Maksutov. Ut i trädgården, rikta in teleskopet med kameran monterad i primärfokus, fokusera och klicka iväg. Justerade exponeringen något och hann med 23 bilder totalt innan diset blev till dimma.
När jag kom in igen hade jag inte så värst mycket tid att fixa med bilderna så jag valde snabbt en av exponeringarna och gjorde en snabb RAW-konvertering:


Häromdagen hade jag bättre tid att gå igenom materialet. Av de 23 bilderna jag tagit behöll jag bara 10 som såg rätt ok ut. Konverterade RAW-filerna med PIPP och körde dem genom RegiStax 6 för att sedan göra några små slutjusteringar i Photoshop Elements 11. Resultatet blev det här:


Ganska nöjd med den stackade bilden faktiskt, i synnerhet med tanke på att jag bara lekt lite med Registax ett par gånger tidigare och inte har särskilt mycket koll på hur det funkar än. Men det är kul att leka och lära.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar